لاندري هتل چيست و چگونه كار مي كند؟
شايد شما هم هنگام رزرو هتل و در بين امكانات آن به كلمه لاندري برخورد كرده باشيد. ممكن است اين سئوال برايتان پيش آمده باشد كه لاندري يا همان خشكشويي در هتل چه مي كند و چطور قرار است به شما سرويس دهد. البته توضيح وظيفه خشكشويي هتل با جزئيات از حوصله شما خارج است، نرم افزار هتل داري رايا قصد دارد در اين پست به معرفي اين مطلب بپردازند و هر آنچه در مورد لاندري هتل بدانيد را برايتان گردآوري كرده و از جزئيات فني و تخصصي در آن خبري نيست.
لاندري هتل چيست؟
لاندري يا همان خشكشويي هتل جايي است كه در آن ملحفه، روتختي، روبالشتي، پتو، پرده، روميزي و اقلامي از اين دست مورد شستشو قرار مي گيرد. البته بخشي از وظيفه لاندري هتل نيز شستشوي لباس هايي است كه از طرف مهمان ها به آن واگذار شده است. به طور كلي مي توان گفت لاندري هتل به شستشو و خشك كردن اين اقلام مي پردازد:
ملحفه، روبالشتي، روتختي، پرده، پتو، روميزي، حوله هاي استخر و سونا، يونيفرم تمام كاركنان هتل، تمام پارچه هاي مورد استفاده در رستوران و بخش خانه داري هتل.
انواع سرويس لاندري در هتل ها
هتل هاي مختلف از سرويس خشكشويي به شكل هاي متفاوتي استفاده مي كنند. بد نيست نگاهي به دو نوع اصلي سرويس لاندري مورد استفاده در صنعت هتلداري بيندازيم:
• خشكشويي هايي كه خارج از هتل هستند و هم كار شستشوي ملحفه هاي اتاق ها را انجام مي دهند و هم روميزي رستوران ها را،
• خشكشويي هايي كه داخل هتل هستند و كار شستشو و اتو كردن ملحفه ها، روميزي ها و لباس هاي مهمانان يك هتل را انجام مي دهند.
وظايف لاندري هتل؛ از آغاز تا پايان كار
براي اينكه تصوير كاملي از نحوه كار لاندري هتل داشته باشيد، بيايد اين پروسه را از آغاز تا پايان و از زمان پذيرش سفارش تا تحويل بررسي كنيم. فرض را بر اين مي گذاريم كه هتل مورد نظر شما تمام گام هاي ضروري را براي داشتن يك سرويس لاندري كارآمد برداشته، از جمله:
قدم اول: خدمه آموزش مي بينند
همانطور كه مي دانيد پرسنل هتل كليد اصلي موفقيت در ارتباط با بخش لاندري هستند. يك سرويس دهي باكيفيت هم در مرحله اول به آموزش كاركنان خود توجه مي كند. چطور؟ حداقل يك نماينده از طرف سرويس خشكشويي، كاركنان هتل را در جريان نكات مهمي قرار مي دهد؛ نكاتي مثل اينكه چگونه ملحفه ها را مطابق اصول آنها مرتب و دسته بندي كنند، چطور براي پذيرش سفارش آماده شوند يا اينكه چطور وزن درست ملحفه ها را مشخص كنند. نرم افزار هتلداري رايا شما را در پيشبرد اهدافتان ياري مي بخشد.
قدم دوم: ملحفه هاي كثيف از راه مي رسند
كاركنان آموزش لازم را ديده اند. حالا سرويس لاندري در زمان از قبل تعيين شده ملحفه ها، روميزي ها، روبالشي ها و لباس هاي كثيف مهمان ها را براي شستشو آماده مي كند. به طور معمول ملحفه هاي تميز و شسته شده در عرض 24 ساعت تحويل داده مي شوند؛ اما هميشه ممكن است اتفاقات غير مترقبه هم رخ دهد. نرم افزار هتلداري رايا شما را در پيشبرد اهدافتان ياري مي بخشد.
قدم سوم: وزن ملحفه ها مشخص و پذيرش مي شوند
به محض اينكه ملحفه ها از هتل مي رسند، وزن مي شوند. وزن اين ملحفه ها سپس در جايي و مطابق با اصول خاص خشكشويي ها ثبت و ضبط مي شوند. اقدام ديگري كه در اين مرحله انجام مي شود، پذيرش ملحفه ها در يك سيستم كامپيوتري مركزي بوده و از طريق آن بر سفارش هاي پذيرفته شده نظارت مي شود. به عبارت ديگر اين سيستم مجهز كه كاركنان لاندري مرتب آن را چك مي كنند، تضمين مي كند كه قرار نيست ملحفه هايي كه از جاهاي مختلف آمده با هم قاطي شوند. در مورد لباس هاي مهمان ها درست مانند خشكشويي هاي معمولي شما بايد يك فرم پر كنيد. در اين فرم مشخصات شما، شماره اتاق، نوع و تعداد لباس نوشته مي شود تا در هنگام تحويل گرفتن به مشكلي برخورد نكنيد. نرم افزار هتلداري رايا شما را در پيشبرد اهدافتان ياري مي بخشد.
قدم چهارم: ملحفه ها و لباس ها مرتب مي شوند
در اين بخش از كار از كامپيوتر خبري نيست. ملحفه ها، روميزي ها و لباس ها بر اساس اندازه و نوع آن هم به صورت دستي مرتب مي شوند. در واقع اين شيوه اطمينان مي دهد كه هر چيزي غير از ملحفه ها كه ممكن است به صورت اشتباهي توسط خدمه خانه داري جمع آوري شده باشد، وارد دستگاه نشود. اشياء غير متفرقه مانند لباس، ظروف شيشه اي يا حتي اسباب بازي در اين مرحله جدا شده و كنار گذاشته مي شوند. از سوي ديگر لباس ها نيز بر اساس رنگ و جنس پارچه جداسازي شده و به ماشين هاي شستشوي متفاوتي سپرده مي شوند. نرم افزار هتلداري رايا شما را در پيشبرد اهدافتان ياري مي بخشد.
قدم پنجم: ملحفه ها شسته، خشك، اتو و تا مي شوند
بالاخره مرحله اصلي كه شستشو است، از راه مي رسد. بسياري از لاندري ها تلاش مي كنند تا شستشو به بهينه ترين شكل ممكن انجام شود. اين كار نه فقط براي صرفه جويي در مصرف انرژي و حفاظت از محيط زيست سودمند است، بلكه براي خود خشكشويي هم منافع مالي به همراه دارد. سيستم هاي جديد و پيشرفته لاندري حتي از جنس ملحفه ها هم محافظت مي كنند و اين باعث افزايش عمر آنها مي شود. اجازه بدهيد اقدامات اين مرحله را مرور كنيم:
شستشو: ملحفه ها بعد از مرتب شدن كنار گذاشته مي شوند تا مورد شستشو قرار بگيرند. خبر خوب اين است كه دستگاه هاي امروزي چهار برابر آب و انرژي كمتري را براي شستن ملحفه ها مصرف مي كنند،
خشك كردن: بعد از تكميل شستشو، نوبت خشك كردن ملحفه ها است. خوشبختانه دستگاه هاي مدرن سنسورهايي در خود دارند كه از خشك كردن بيش از حد و آسيب زدن به بافت ملحفه ها جلوگيري مي كنند،
اتو كردن: در اين مرحله ملحفه ها به صورت دستي داخل اتوهاي بسيار بزرگي گذاشته مي شوند. اين اتوها هم ملحفه ها را خشك مي كنند و هم كار صاف كردن آنها را بر عهده دارند،
تا كردن: در اين ميان اقلامي كه اتو نشده اند، داخل دستگاه هايي قرار مي گيرند كه كار تا كردن، مرتب كردن و جمع كردن آنها روي يكديگر را انجام مي دهد.
قدم ششم: وزن ملحفه ها دوباره اندازه گيري شده و به مرحله تسويه مي رسند
در اين مرحله براي آخرين بار ملحفه ها وزن و براي تحويل به هتل آماده مي شوند. البته آن دسته از اقلامي كه آسيب ديده يا لكه داشته و نياز به شستشوي ويژه دارند، به صورت جداگانه وزن مي شوند. لباس هايي كه مهمان ها به لاندري هتل داده اند، وضعيت پيچيده اي ندارد. اگر لاندري جزو خدمات اتاق شما بوده و هزينه آن نيز محاسبه شده باشد، شما قرار نيست چيزي به لاندري پرداخت كنيد. در غير اينصورت هزينه در پايان هنگام تسويه از شما گرفته مي شود. نرم افزار هتلداري رايا شما را در پيشبرد اهدافتان ياري مي بخشد.
چگونه لباس خود را به لاندري هتل تحويل دهيم؟
در واقع تحويل لباس به خشكشويي هتل قرار نيست به صورت مستقيم توسط شما انجام شود. معمولا هتل ها در اتاق هاي خود كيسه پلاستيكي قرار مي دهند كه روي آن نوشته شده: لطفا لباس هاي خود را در صورتي كه نياز به شستشو دارند، در اين كيسه بگذاريد تا به لاندري هتل سپرده شود. البته روي اين كيسه يك فرم است كه شما بايد آن را پر كنيد؛ فرمي كه اطلاعات زير را از شما مي خواهد:
• نام مسافر،
• شماره اتاق،
• انواع لباس،
• تعداد لباس،
• نوع شستشو يا اتو،
• و اينكه مي خواهيد لباس ها چطور به شما تحويل داده شوند؛ تا شده يا آويزان.
همانطور كه گفتيم برخي از هتل ها لاندري را در زمره خدمات خود به حساب آورده و هزينه آن را هنگام رزرو اتاق محاسبه مي كنند. با استفاده از اتوماسيون هتلداري رايا مي توانيد تمامي فرايند اين بخش را تحت كنترل خود در آوريد. در اين بخش به شما گفته شده كه آيا هتل مورد نظر شما علاوه بر خدمات اوليه، امكان استفاده از لاندري را به شما مي دهد يا خير؟
برچسب: هتل، اتوماسيون هتلداري، نرم افزار هتلداري، هوش تجاري، مديريت هتل، خدمات مشتريان، مديريت ارتباط با مشتري، منابع انساني، خانه داري، لاندري، رزرواسيون، منابع انساني، نرم افزار هتل، فرانت آفيس، پذيرش، حسابداري، حساب داري، خزانه داري، رستوران، پاركينگ هتل، ارتباط با مشتري، كاست كنترل، بهاي تمام شده، امور مالي هتل، تعمير و نگهداري، تاسيسات، پورتال سازماني، پورتال هتل، انبارداري، انبار، اموال و دارايي ثابت، حقوق و دستمزد، كارگزيني، گزارش سفر هتل، قيمت گذاري پويا،
ادامه مطلب